Concern Informatiemanager – Regio Amsterdam

Introductie

Zie jij het grotere plaatje en geef jij sturing aan de gehele I-vernieuwing van deze gemeente?

Organisatie

Promista is een adviesbureau dat organisaties helpt hun doelstellingen te bereiken en prestaties te verbeteren. Wij adviseren en ondersteunen organisaties in de overheid en het onderwijs met vraagstukken op het gebied van project-, en portfoliomanagement en PMO. Soms door onderzoek en advies te bieden of kennis en ervaring te delen, maar ook door hands-on ondersteuning waar dat nodig is. [alleen voor mensen die bij Promista in dienst komen:] Samenwerking, vrijheid en transparantie staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom komen we elke vrijdag zo veel mogelijk bij elkaar op ons kantoor in Barneveld. Zo kunnen we samen werken en van elkaar leren. Daarnaast zijn al onze collega’s niet alleen actief voor de klant, maar ook voor Promista zelf. Samen bouwen we aan een organisatie waarin we ons allemaal thuis voelen. En dat geeft ons de vrijheid om onze functie en loopbaan vorm te geven naar eigen inzicht en ambitie. [alleen voor projectcontracters en ZZP’ers:] Samenwerking, vrijheid en transparantie staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom zorgen we voor contact en ondersteuning waar jij dat nodig hebt. Bijvoorbeeld door te sparren of een training te volgen. En je kunt gebruik maken van de kennis en ervaring van je collega’s bij Promista. Je staat er dus niet alleen voor!

Functie

De gemeentelijke dienstverlening en de gemeentelijke processen zijn vierentwintig uur per dag afhankelijk van een betrouwbare en veilige ICT. Dit is de afgelopen tijd door de coronacrisis nog eens extra benadrukt. Een robuust ICT-fundament vraagt continu onderhoud en tegelijkertijd is de gemeente op alle terreinen bezig met vernieuwingen en innovaties om de taken van de gemeente nog beter uit te voeren en bewoners en ondernemingen van dienst te zijn.

Jij bent zowel de Concern Informatiemanager als de Project Portfolio Manager. De Concern IM/PPM coördineert het informatiemanagement voor de gehele organisatie samen met de informatiemanagers van de domeinen (fysiek/ruimtelijk, sociaal en dienstverlening) op het gebied van de I, waarbij aandacht is voor mens, proces, informatie en techniek. Ook organiseert en regisseert de Concern IM/PPM het I-project portfolio management, waarin alle I-projecten van de hele gemeente bij elkaar komen en door de domeinen, I-board en CIO moeten worden geprioriteerd en beheerd. Je bent verantwoordelijk voor het (mede)formuleren van het informatiebeleid en de informatieplanning op tactisch/strategisch niveau, samen met de domein informatiemanagers. Daarnaast heb je als Concern IM/PPM een sturende en bewakende rol in het kader van de realisatie van de informatiehuishouding organisatie-breed. Vanuit die rol adviseer je, als lid van het CIO Office team, ook rechtstreeks aan de CIO en de I-board.

Je bent dé adviseur op het terrein van organisatie-brede informatievoorziening. Je volgt, samen met de andere leden van het CIO Office team, de ontwikkelingen bij gemeenten en die van de ketenpartners op de voet, je kent de opgaven en ontwikkeldoelen van de organisatie. Je bent daarover in gesprek, analyseert vragen, bestudeert nieuwe wet- en regelgeving en zoekt samen met domein informatiemanagers en afdelingshoofden naar innovatieve oplossingen. Je schrijft daartoe businesscases of ondersteunt de domein informatiemanagers daarbij en je brengt op basis daarvan gevraagd en ongevraagd advies uit. Daarbij schuw je het presenteren aan grote groepen collega’s, het Management en Directie niet.

In je rol van I-project portfolio manager, ben jij degene die de portfolio overleggen organiseert en voorzit, die het capaciteitsmanagement bewaakt en coördineert, die de I-board adviseert, rapporteert en faciliteert. In samenwerking met het Project Management Office, verzorg je actuele rapportages en de toelichting hierop aan het MT van Automatisering & Informatie Management, de I-domein overleggen, de I-board en aan Directie. Dit doe je in samenwerking met de domein informatiemanagers, de I-adviseurs en de teamleider Advies & Projecten van A&I.

Functie-eisen

• Je beschikt over een Academisch werk- en denkniveau met bij voorkeur een afgeronde opleiding op HBO/WO niveau in de richting bedrijfskunde, bestuurskunde of bestuurlijke informatiekunde, bij voorkeur specifiek gericht op organisatie- en veranderkunde;
• Je hebt meerjarige werkervaring op het gebied van business informatiemanagement respectievelijk op het raakvlak tussen business en IT is vereist;
• Je hebt kennis van methoden en standaards op het gebied van business informatiemanagement, informatieplanning en informatiearchitectuur, projectmanagement en procesgericht werken;
• Je hebt brede kennis van business en bedrijfsprocessen die door de Informatievoorziening worden ondersteund;
• Je hebt brede kennis van de bestuurlijke organisatie binnen het gemeentelijke bedrijf;
• Je hebt ervaring in/met het managen van grote en dynamische veranderprocessen;
• Je hebt ervaring in een soortgelijke rol binnen een organisatie van soortgelijke omvang en complexiteit;
• Je hebt ervaring met portfoliomanagement (MoP, Prince2, Agile/Lean Portfolio Management), prestatiemanagement, IT-financieel management (P&C cyclus, business cases).

De ideale kandidaat is iemand die resultaatgericht is, snel en goed overzicht en structuur kan bieden en over sterke veranderkundige kwaliteiten beschikt. Je bent proactief, een doorpakker en een voorbeeld in samenwerking. Jouw analytische en communicatieve vaardigheden zijn op hoog niveau. Je hebt politiek/bestuurlijk inzicht en weet zorgvuldig om te gaan met belangenconflicten. Bovendien weet jij hoe je moet opereren op directieniveau. De kernwaarden van de organisatie zijn klantgericht, resultaatgericht en betrouwbaar. Deze passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert.

Aanbod

Samenwerking, vrijheid en transparantie staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom zorgen we voor contact en ondersteuning waar jij dat nodig hebt. Bijvoorbeeld door te sparren of een training te volgen. En je kunt gebruik maken van de kennis en ervaring van je collega’s bij Promista. Je staat er dus niet alleen voor!

De gemeente ziet graag dat je na een detacheringperiode in dienst komt bij de gemeente. Mocht je dat vooraf niet zelf als doel hebben, willen we je toch graag spreken!

Inlichtingen

Herkent u zichzelf in bovengenoemd profiel en wilt u meer informatie over de functie? Dan kunt u contact opnemen met Ronald Permentier. Hij is bereikbaar op 0342-420138

Sollicitatie

Heeft u interesse en wilt u solliciteren? Dan ontvangen wij graag uw Nederlandstalig CV en motivatie, beide in Word! Deze kunt u sturen naar rpermentier@promista.nl.

Contactgegevens

Promista B.V.
Anthonie Fokkerstraat 5
3772 MP Barneveld

T: 0342 42 01 38
E: info@promista.nl

×